"Wij kunnen makkelijk overstappen naar andere leveranciers. Wij als groep
vinden het niet prettig wanneer onze leveranciers onze concurrenten
worden”, zei Ferdinand Piëch, topman van Volkswagen op de autoshow in
Frankfurt.

Ook Friedrich Eichiner, financieel directeur bij BMW, sprak zijn bezorgdheid
uit. "Magna is altijd een belangrijke leverancier voor ons geweest,
maar het bedrijf wordt nu een concurrent. Dat is een nieuwe situatie voor
ons.”

Magna assembleert motoren en maakt uiteenlopende onderdelen, waaronder
portiergrepen, spiegels en daken. Het bedrijf assembleert ook complete
auto’s voor autoproducenten als Saab, Porsche en Daimler.

Klantenbezoek
De Canadezen proberen hun afnemers ervan te overtuigen dat de overname van
Opel helemaal los staat van het bedrijf dat onderdelen levert. Daartoe
bezoekt de top van Magna de komende weken klanten in Europa en Azië. "Het is
een kwestie van om de tafel zitten met onze zakenpartners en ze gerust te
stellen”, aldus Magna-bestuurder Don Walker.

General Motors besloot vorige week 55 procent van Opel te verkopen aan Magna,
35 procent van de aandelen blijft in handen van het Amerikaanse concern. De
resterende 10 procent komt in handen van het personeel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl